Co robić wiosną z dziećmi? – przykłady zabaw plastycznych
Marzec jest ciekawym miesiącem, w którym przyroda zaczyna budzić się do życia i świat staje się coraz piękniejszy. Dzieciom można w związku z tym zaproponować do przygotowania, zarówno w przedszkolu, jak i w domu różnorodne prace plastyczne, które jednocześnie będą wykorzystywały elementy arteterapii lub sensoplastyki. Poniżej kilka propozycji takich aktywności:
Temat zajęć | Sposób wykonania |
1. Finezyjny wazon | Dzieci otrzymują plastykowe, metalowe lub szklane pojemniki. Ich zadaniem jest ozdobienie pojemników z wykorzystaniem różnych materiałów.
Pomoce: pojemniki, plastelina, nasiona, pestki, tkaniny, gazety, kolorowy papier, klej |
2. Fantazyjny stworek | Dzieci dostają rękawiczkę lub skarpetę, którą mają wypchać watą. Następnie przyczepiają guziki i inne materiały dekoracyjne.
Pomoce: rękawiczki, skarpety, guziki, igła, nitka, wełna, wata, tasiemka, klej, nożyczki |
3. Pisanki wielkanocne | Każde dziecko dostaje szablon jajka i ozdabia swoją pisankę dowolnymi materiałami. Ze starszymi dziećmi można zrobić pisanki z wykorzystaniem ugotowanych jajek.
Pomoce: szablon, flamastry, kredki, farby, pędzel, woda, kubek, ryż, kasza, plastelina, tkaniny, bibuła, kolorowy papier |
4. Kolorowe mandale | Dzieci dostają szablony z mandalami, które mają ozdobić.
Pomoce: szablon z mandalą, skorupki jajek, fary, kredki, pędzel, woda, kubek, flamastry, plastelina, kolorowy papier, gazety, tkaniny |
5. Zabawa kleksami | Zadaniem dzieci jest wykonanie kleksa z farby. Następnie mają posypać go solą k dorysować pojedyncze elementy kredką, flamastrem lub farbami.
Pomoce: biały karton, farba, sól, kredki, flamastry, pędzel, woda, kubek |
6. Sztuczne ognie | Wykorzystanie na zajęciach techniki natryskowej. Na zajęciach dzieci wycinają z kartonu obrys miasta. Następnie przykładają go na czarną kartkę i pryskają białą farbą. Potem robią jeszcze kleksy kolorowymi farbami i rozmazują je cienkim patykiem, co nadaje im formę wybuchających ogni.
Pomoce: biały i czarny karton, czarny tusz, patyk, pędzel, woda, kubek |
7. Podwodny świat | Dzieci razem z nauczyciele oglądają rysunku i fotografie przedstawiające życie w głębiach. Następnie, na podstawie materiału, wykonują swój własny plakat. Mogą do tego celu wykorzystać wycinki z gazet, piasek czy muszelki.
Pomoce: karton, kolorowy papier, gazety, piasek, muszelki, trawa, tkaniny, bibuła, farby, pędzel, woda, kubek |
Można więc urozmaicić wolny czas z dziećmi w domu Zawsze powtarzam, że to, co nas ogranicza w pracy z dziećmi i w zabawie z nimi to nasza własna wyobraźnia. Jeśli my, jako dorośli otworzymy się na pewne działania czy eksperymenty to okaże się, że wokół jest wiele inspiracji. A wolny czas będzie spędzany w twórczej i kreatywnej atmosferze