Jak pomóc dziecku w procesie adaptacji do przedszkola?
Zbliża się wrzesień, a wraz z nim początek przedszkolnej przygody. Niektóre dzieci nie mają problemu z rozstaniem. Chętnie przekraczają próg swojej sali i szybko przyzwyczajają się do zmian. Co jednak w sytuacji, gdy dziecku jest trudno się rozstać? Poniżej zestaw kilku wskazówek, które ułatwią Wam pożegnanie:
- Pożegnanie powinno być krótkie, ale nie może wiązać się z poganianiem dziecka. Długie rozmowy na korytarzu również sprawiają, że maluchowi ciężko jest rozstać się z rodzicem.
- Rodzic powinien szybko wyjść z przedszkola. Nawet, gdy po wyjściu pojawi się płacz u dziecka, panie nauczycielki są w stanie go ukoić. Stanie w drzwiach i nasłuchiwanie, co się dzieje powoduje, że rośnie w rodzicu napięcie i stres. Trudno się powstrzymać, żeby nie ingerować w to, co dzieje się w sali.
- Mottem rodzica powinno być zachowanie spokoju i opanowania, a znakiem rozpoznawczym uśmiech. Dziecko wówczas wie, że nie dzieje się nic złego, a przedszkole jest naprawdę fajnym miejscem.
- Dziecko powinno być przyprowadzane na własnych nogach. Zdecydowanie trudniej rozstać się rodzicowi z dzieckiem, które jest na rękach.
- Warto zastosować słowa typu: Baw się dobrze. Sugerują one, że przedszkole jest przyjemnym miejscem, w którym odbywa się dobra zabawa.
- Nie należy okłamywać dziecka, mówiąc, że rodzic idzie do sklepu.
- Należy dotrzymywać obietnic. Jeśli mówimy, że odbierzemy dziecko po obiadu, należy pamiętać, że ono będzie czekało na nasze przyjście.
- Nie należy straszyć dziecka, np. tym, że jeśli nie zostanie w przedszkolu, to zabierzemy mu ulubioną zabawkę.
- Powinno się unikać zwrotów: nie bój się/przepraszam, ale musisz dzisiaj tu zostać/ przykro mi, ale muszę iść do pracy.
Dodatkowo pomaga również:
- punktualne przychodzenie do przedszkola;
- opanowanie;
- pokazywanie przez rodzica pozytywnych emocji;
- okazywanie zaufania personelowi przedszkola;
- czytanie i oglądanie książeczek, które dotyczą przedszkola;
- poświęcanie czasu dziecku po powrocie z przedszkola do domu, rozmawianie o tym, co działo się w przedszkolu, jakie były wrażenia dziecka;
- dawanie dziecku szansy na samodzielność.
Życzymy Wam powodzenia na początku przedszkolnej drogi!!!
Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz