Spędzanie czasu na świeżym powietrzu

Wiosną to piękny czas, gdy przyroda budzi się do życia. Warto obserwować te zmiany wraz z dziećmi i uwrażliwiać je na piękno świata. To również okres, w którym zaczynają się porządki w ogrodach, na balkonach czy na działkach. Można więc zaangażować przedszkolaka do udziału w tych aktywnościach. Grabienie, kopanie, sadzenie czy sianie często stają się świetną zabawą, dającą dzieciom dużo radości i satysfakcji. Co więc warto zaproponować przedszkolakom?

  • grabinie liści i zamiatanie ścieżek – dzieci mające 4 czy 5 lat często cechuje duża ilość energii. Idealnym rozwiązaniem jest więc zaopatrzenie ich w odpowiedniej wielkości wiaderka oraz grabie. Niech zbierają do swoich pojemników zbędne liście, gałęzie czy kamyczki. Żeby trochę uatrakcyjnić ten czas, może udawać z dziećmi, że grabie to miotły, na których się lata. Dołożenie fabuły do prac porządkowych w ogródku sprawia, że będą one wykonywane ją z jeszcze większym zaangażowaniem.
  • Podlewanie roślin – wiosna i lato to czas, kiedy często deszczu jest mało, a rośliny, jak każde żywe organizmy, potrzebują wody. Jest to więc idealny punkt wyjścia do rozmów na temat tego, w jaki sposób można zadbać o rośliny oraz jak wygląda proces podlewania. W związku z faktem, że dzieci uwielbiają zabawy z wodą, będą mocno zainteresowane wspólnym podlewaniem rośli, a być może również zabawą w błocie?
  • Mały ogródek warzywny – nawet jeśli nie macie działki czy ogrodu, to warto z dzieckiem założyć mały ogródek. Może on zostać ulokowany na balkonie lub na parapecie w domu. Wspólnie więc sadzimy cebulki oraz siejemy warzywa. Każda doniczka powinna zostać podpisana, żeby dziecko wiedziało, co może w niej wyrosnąć. Ustalamy również, jak będzie wyglądał czas pielęgnacji. Dbanie o rośliny uczy dzieci odpowiedzialności i systematyczności.
  • Czytanie książek o roślinach – wspólne spędzanie wolnego czasu można poświęcić również na zapoznawanie się z nazwami kwiatów, które mogą kwitnąć w ogrodzie. Kwiaty warto także opisywać, wymieniając ich cechy charakterystyczne takie jak wielkość liści, płatków, czy dominujące kolory. Dzięki temu doskonalimy również umiejętność samodzielnego budowania wypowiedzi ustnych u dzieci oraz udzielania odpowiedzi na zadane wcześniej pytanie.
  • Spacery po lesie/parku – spacery są bardzo ważnym elementem codzienności każdego dziecka. Wiosną i latem, gdy przyroda zachwyca swoją bujnością i kolorami, warto wybrać się do lasu lub parku. Wspólnie można obserwować rośliny i szukać ich nazw. Warto po takim spacerze przynieść do domu szyszki, gałązki czy liście i zrobić z nich pracę plastyczną.

Czas spędzony na świeżym powietrzu daje dzieciom nie tylko szansę na „wybieganie się”, ale również pozwala im poznać otaczający ich świat. Przedszkolaki, którym daje się takie możliwości są spokojniejsze, bardziej zmotywowane do działania i lepiej radzą sobie z pojawiającymi się emocjami.

Wiosna i lato to czas, kiedy pogoda dopisuje, więc zabawy na świeżym powietrzu powinny być podstawowym elementem wpisanym w harmonogram każdego dnia