Wielu rodziców zastanawia się, kiedy właściwie dziecko powinno zacząć interesować się pisaniem/rysowaniem oraz jak ten proces tak naprawdę przebiega. Jest kilka ważnych kroków, które dziecko przechodzi zanim pojawią się pierwsze litery i słowa zapisane w liniaturze. Poniżej krótki przewodnik pokazujący, jak ta umiejętność się zmienia wraz z upływem czasu.
Dzieci na samym początku czerpią przyjemność z samego wymachiwania kredką i bazgrania po wszystkich dostępnych powierzchniach. Niekiedy już 9-miesięczny brzdąc zaczyna wchodzić w ten etap, jednak najczęściej pojawia się on ok. 18 miesiąca życia dziecka. Tutaj nie ma znaczenia kolor kredki, chociaż bardziej atrakcyjne są te wyraziste kolory. Dziecko w tym okresie prezentuje chwyt cylindryczny odwrócony, czyli kciuk w ustawieniu jest na dole kredki, a mały palec do góry. Z czasem ulega to zmianie i dziecko chwyta kredkę cała ręką, z kciukiem do góry. W tym okresie bardzo ważne jest wspieranie naturalnej ciekawości dziecka i dawanie mu możliwości rysowania. Należy podkreślić, że dziecko, które zaczyna już nazywać swoje bazgroty zbliża się do przejścia do kolejnego etapu rozwojowego.
Między 3 a 4 rokiem życia dzieci zaczynają podejmować próby narysowania człowieka – głowonoga. Na początku ma on niewiele elementów dodatkowych, jednak wraz z rozwojem poznawczym wzrasta ilość szczegółów pojawiających się na obrazku. Dalej jednak nie ma znaczenia kolor i mały człowiek nie zawsze jest w stanie odzwierciedlić rzeczywistość. Dlatego też trawa może być fioletowa, a słońce zielone. Najwięcej radości daje dziecku bawienie się kolorami i ich mieszanie. Możemy więc zauważyć, że częściej łączy ze sobą różne kolory plasteliny czy farb. Warto również zauważyć, że młodemu człowiekowi brakuje umiejętności zaznaczania perspektywy – postacie czy przedmioty zazwyczaj mają taką samą wielkość, niezależnie od tego, gdzie są ustawione.
Rysowanie tak naprawdę pojawia się około 5 roku życia, a między 6 i 7 rokiem życia jest doskonalone. Można zauważyć, że 6-latek jest już w stanie narysować wszystko, co go interesuje, a wykorzystywane przez niego kolory są zgodne z tym, jakie pojawiają się w otaczającej go rzeczywistości. Tutaj już powinien pojawić się prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego oraz odpowiedni jego nacisk na kartkę.
Co więc powinno nas niepokoić? Do najważniejszych rzeczy należy zaliczyć:
– brak zainteresowania rysowaniem i używaniem narzędzi pisarskich;
– długo utrzymujący się nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego;
– zbyt mocny docisk kredki na kartkę – bywa, że powstają np. dziury w kartach;
– przyjmowanie nieprawidłowej pozycji przy stoliku, z mocnymi przechyłami na prawą i lewą stronę;
– bardzo ubogie rysunki u dziecka, które skończyło 5 lat;
– trudności z odwzorowaniem figur narysowanych przez rodzica czy nauczyciela (dla przykładu: 3-latek powinien odwzorować koło, linie przecinające się i ustawione do siebie równolegle, a 5-latego również kwadrat, trójkąt).
Jeśli widoczne stają się tego typu trudności warto skonsultować się ze specjalistą. Często powodem jest obniżone napięcie mięśniowe, zaburzenia w zakresie czucia własnego ciała lub problemy ze wzrokiem. Szybko zauważone problemy można rozwiązać, co przyczyni się do tego, że dziecko będzie czerpało więcej przyjemności z rysowania.