Jednym z kluczowych zadań nauczycieli przedszkola jest wspieranie rozwoju umiejętności logicznego myślenia u dzieci. Odbywa się to w różnych sytuacjach, zarówno tych zadaniowych, dydaktycznych, jak również w swobodnej zabawie. Nauczyciele często korzystają również z zadań i łamigłówek matematycznych. Poniżej zamieszczam kilka pomysłów na to, co można zrobić z dziećmi, żeby oswoić je z matematyką. Można je robić w przedszkolu, ale również w domu.
1. Wstająca liczba– nauczyciel prosi, aby dzieci usiadły w kole i rozdaje im po kilka przedmiotów (np. 1,2 lub 3). Następnie prosi, aby wstała osoba, która ma przed sobą trzy zabawki. Tą samą zabawę można przeprowadzić w domu z drobną modyfikacją. Rozkładamy w różnych miejscach na podłodze zabawki w ilości 1, 2 lub 3. Następnie prosimy dziecko, aby stanęło w miejscu, w którym znajdują się np. 2 zabawki.
2. Błyskotliwa wrona– nauczyciel ustawia na podłodze pudełko wypełnione różnymi przedmiotami. Prosi dzieci, żeby zapamiętały ile i jakie przedmioty się tam znajdują. Następnie tłumaczy, że jedno z dzieci zostanie wroną, a reszta w tym czasie będzie miała zamknięte oczy. Dziecko – wrona chodzi dookoła pojemnika mówiąc wierszyk: „Chodzi sobie wrona, wrona bez ogona, bystrym okiem zerka, co zabrać z pudełka”. Na koniec dzieci odsłaniają oczy i próbują zgadnąć, co zostało zabrane.
Zmodyfikowane ćwiczenie do pracy w domu: rozkładamy na podłodze ciąg różnych zabawek czy innych przedmiotów (np. 5 sztuk) i prosimy, aby dziecko zapamiętało, co to są za przedmioty, ile ich jest i jak są ustawione. Następnie prosimy, aby dziecko się na chwilę odwróciło. Rodzic wówczas zamienia miejscami przedmioty lub zabiera jakieś. Zadaniem dziecka jest więc stwierdzenie, co się zmieniło.
3. Wykorzystanie w zabawie wierszyków paluszkowych, np.
10 paluszków mam,
Opowiem dziś o nich Wam! – machamy, „mrugamy” paluszkami
Pierwszy zjada duże śniadanie, – dotykamy lewy kciuk; pokazujemy gestem duże i klepiemy się po brzuchu
Drugi łapie bańki mydlane, – lewym palcem wskazującym udajemy, że przebijamy bańki
Trzeci lubi lenić się i chrapać, – rozciągamy się, ziewamy i chrapiemy
Czwarty chce by wciąż go drapać, – drapiemy lewy palec serdeczny
Piąty mały, małomówny, – pokazuje palcem gest na ustach „cisza’
Szósty bystry i rozumny, – dotykamy palcem głowy
Siódmy ciągle zakochany, – dowolny gest zakochania/serca
Za to ósmy rozgadany, – pokazujemy dłonią 'gadanie’
A dziewiąty tylko fika, – szybko prostujemy i zginamy prawy palec wskazujący
Zaś dziesiąty w pięści znika! – zamykamy prawy kciuk w dłoni
Oczywiście, dobrze sprawdzają się zadania związane z przeliczaniem elementów czy wprowadzenie dodawania i odejmowania na konkretach – rozkładamy kilka przedmiotów na podłodze i wykonujemy na nich poszczególne działania. Dlatego też przedszkolaki, zwłaszcza te starsze powinny być oswajane z liczydłem i tym, jaka jest jego funkcja. Dobrze jest je również zabierać na drobne zakupy i prosić, aby samodzielnie płaciły banknotem lub monetami. Zawsze jednak na początku należy wspólnie przeliczyć, ile mamy pieniędzy i ile reszty powinien nam wydać sprzedawca.
Matematyka nie musi być trudna. Im szybciej rozpocznie się oswajanie z nią, tym łatwiej dziecku będzie zrozumieć wiele zależności. Warto więc wykorzystywać proste gry i zabawy również w domu.
To co? Od jutra zaczynacie?
Justyna Kapuścińska-Kozakiewicz